FRANSK AFTEN MED CRÈPES

DU VET FRANSKE AFTENER SKJER AV OG TIL, MEN DENNE GANGEN VAR DET IKKE ET FORSØK FRA SOFAKROKEN I HEIMEN.

Nei, jeg ble bedt med ut av han smakspanelet, du vet i andre sammenhenger er han leder for ei fransk samtale gruppe. Altså er han også gruppeleder. Så er han styremedlem i en fransk forening som holder foredrag på fransk om forskjellige emner, AF, Alliance Francaise. Den mannen har flere ben å stå på.


Det er ikke akkurat mitt naturlige habitat, (halter veldig på fransk), men det er jo hyggelig å besøke hans område og å møte nye og gamle bekjente. Han stiller jo opp på mitt område i så mange sammenhenger, så det skulle bare mangle.

Denne gangen var det som sagt foredrag om franske pannekaker. Selv med små fransk kunnskaper fikk jeg med meg litt ny pannekake-kunnskap. 
Det er veldig mye mer enn norske pannekaker. Mye lenger historie, en større tradisjon og ikke minst en større variasjon.



Crêpes de France sitt bilde.
Litt av en frokost, nam,nam

Du vil kanskje også ha en deilig ny oppskrift på Crêpes de France? Du har nok kjennskap til at pannekaker på norsk kommer både som søte og salte, det er bare en av de variasjonene man finner i Frankrike. Jeg skal ikke forsøke å skryte på meg mer kunnskap enn jeg har med å prøve å huske alt, derfor gjengir jeg heller en oppskrift jeg fikk i går kveld.




Hyggelig invitasjon
Oppskrift forsøksvis oversatt:

250 gr de farine (mel)
5 cl de lait (melk)
25 gr de beurre (smør)
3 æufs  (egg) 
1 cuillière à de sel fin(ts bordsalt)
2 cuillières  à soupe de sucre en poudre (ss melis)

Tøm melet ut på en ren benkeplate eller skjærefjøl. Lag en fordypning i melet og hell i halvparten av melken i og hell så smøret i litt etter litt.
Pisk sammen eggene og rør dem inn i røra, rør til blandingen er blitt glatt og jevn. Hell så i resten av melken.

Så kom vi til stekingen. Her kan du velge mellom å steke på takke, der du jevner røra utover veldig tynt.
Du kan bruke de spesielle stekepannene til pannekaker. Den har veldig lav kant, noe som gjør det så mye lettere å steke pannekaker, enn med våre vanlig stekepanner.
Det jeg i alle fall anbefaler er å ha røra veldig tynt utover.
Som fyll kan du velge selv hva du vil ha, men nugatti eller annet sjokoladepålegg , sukker med litt sitron smakte veldig godt i går kveld.
Min franske venninne fortalte at hos dem var det vanlig å servere med revet ost, skinke, sopp og løk som en deilig middag.

Klikk her for å lese mer om pannekaker og her for flere tradisjoner

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?