SPANSKE KJØTTKAKER

JA, JEG VET KJØTTKAKER TAR EN UFORSKAMMET STOR PLASS BLANT OPPSKRIFTENE MINE, MEN DET ER VELFORTJENT

Den store forskjellen på forskjellige kjøttkaker er krydring og tilbehør. Denne gangen går jeg for spanske smaker.




Legg til bildetekst

De er mer fyrige enn de norske, greske eller nordafrikanske jeg har laget tidligere.
Grunnoppskriften for kjøttbollene er allikevel den samme hver gang.

Først gjør du klar sausen

Tomatsaus:
2 ss olivenolje
1/2 revet gul løk
1 ts tomatpure
2 bokser hermetisk hakkede tomater
liten klype sukker
salt og pepper

La løken bli litt blank i panna, tilsett tomatpure rør rundt og tilsett resten. La dette putre svakt mens du lager kjøttbollene.
Grunnoppskrift

500 gr kjøttdeig, du kan bytte ut 200 gr med svinekjøttdeig
2 kokte poteter,
2 ss  potetmel

1 egg
2 dl vann


Ha i potetmelet og la miksmasteren gå så det blandes godt. Så rasper du de kalde kokte potetene mens maskinen fortsetter å jobbe. Nå sper du med kuldslått vann i en tynn stråle. Fortsett med dette til alt vannet er i. Så kan du starte med å ha i de forskjellige krydderne.



Nå snakker vi jo spansk så jeg krydrer deretter.

1 finhakket løk
6-8 Finhakkete hvitløk fedd 
2 ts tørket oregano
1 ts chiliflak/pulver
salt og pepper
Et ekstra løft med krønsj gir det hvis du rister et par ss pinjekjerner og blander i.

Det er best å røre inn krydret med handmakt, bollene kan ellers bli harde.
Det er disse bollene vi oftest spiser som tapas. Det betyr at de ikke må være for store, form den med våte hender eller to spiseskjeer. De trenger ikke å være gjennomstekte på panne. La dem trekke en stund i den spicy tomatsausen du har laget.
klikk her for flere oppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?