SNEGLER ER DET ENESTE HATOBJEKT I MIN VERDEN

DET KOMMER VEL IKKE SOM NOEN STOR OVERRASKELSE

Alle som har satt sine bein i norske hager eller i norsk natur de siste 15-20 årene vet nok hva jeg snakker om.
En snile i seg selv er vel ingen katastrofe, vi har jo hatt sniler i vår natur til alle tider. Det spesielle med disse snilene er jo at de formerer seg med stor fart, ingen dyr i vår fauna spiser dem og de spiser både hverandre og andre norske snegler. De norske sneglene som var mat for fugler, pinnsvin og andre smådyr de er så godt som forsvunnet. Disse nye sneglene kalles derfor ofte mordersnegler.
De spiser også voldsomme mengder av plantene våre. Den ene etter den andre planten kan man se forsvinner.
Tidligere hadde jeg bl. annet noen flotte georginer og delphinium.
Av disse har jeg bare bildene tilbake
Men du kan være sikker på at jeg gir meg ikke med det første. I år spirer det tre forskjellige nye delphinium på forskjellige steder i hagen. De følges med argusøyne av oss begge to.

De er vakre, ikke sant
Våre georginer kommer fra gamle knoller fra svigermors hage. De gamle er de eneste som har overlevd angrepene. Siden været har vært kaldt og vått så er vi forsinket, ingen er plantet ut ennå, men vi prøver igjen senere i år når det blir litt varmere.




Derfor kjøper jeg dette
Det koster utrolig mye, men det er også ganske effektivt. På nettet fins mange forslag til hvordan man på fikse måter skal bruke dette. Vi har og prøvd noen metoder, men etter noen forsøk uten særlig hell, følger vi oppskriften på pakken uten avvik.
Dette er en av de viktigste jobbene i vårhagen, og det er den assisterende gartneren, støtteapparatet, vaktmesteren, også kalt ektemannen som utfører denne jobben.
Flere hageminner fins her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?