NÅ GJØR JEG DET IGJEN, KYLLINGEN KOMMER FRAM,

MARINADEN BLANDES OG KYLLINGFAVORITTEN ER PÅ GANG.

Det er den som er marinert i appelsin, ingefær, hvitløk og chili. Den jeg lager så ofte som mulig. Den som familie og venner, alle jeg har servert den til, gamle og unge, alle sier "oi, dette var godt, eller, nam hvor godt dette var." Noe i den retning i alle fall. Det aller viktigste for meg er jo tross alt, at vi som deler seng og bord liker det og gleder oss når den er på gang.

Alltid med engangshansker, spesielt kylling kjøpt i utlandet kan ha uønskede bakrterier

Slik ser kjøkkenbenken min ut etter at delingen er foretatt. Det er ganske mye mat, vi kommer nok til å spise rester utover i uka som kommer.

Deretter legger jeg alt dette kjøttet i marinade i 3-4 t.




Ei lekker, velsmakende smørje
OPPSKRIFT
1 hel kylling ca 1 1/2 kg

Skyll og tørk kyllingen, Del den i 2, ta bort ryggbeinet. 
Hver halvdel deles så i 4 stykker, hvert lår i to , hvert bryst i to. Følg de naturlige leddene da får du biter som ikke går i stykker, men er lettere å servere. Kyllingfilet passer ikke så godt til denne retten. Kjøttet må steke sammen med bena for å få riktig smak.

MARINADEN
2 ss finrevet fersk ingefær
3-4  hvitløkfedd, 
2 ss Dijonsennep
1 appelsin, 
1 ss brunsukker. 
1 chili

flaksalt

Lag en mos av ingefæren, finhakk hvitløken, revet skall av og saften av appelsinen, finhakk chilien og bland alt og legg det i en bolle med kyllingbitene
Kyllingen skal ligge i denne marinaden i ca 1 t, gjerne mer. Ildfast gryte m/lokk, kyllingbitene legges i utover hvis det er plass, resten av marinaden helles over. Nå er tiden for å drysse salt over, ikke i marinaden.

Har du ikke lokk, tetter du så godt du kan med alu-folie, steker ved 180 C i ca 30 min. Fjern så folien og stek videre i 25 min for å få stekeskorpe.

Pass på sånn at det ikke steker tørt, kraften i bunnen er deilig på tallerkenen sammen med ris og salat. Kan erstattes ved å etterfylle med buljong.
Vi spiste dette sammen med ris og appelsinsalat, jeg vil og anbefale å drikke en fruktig rosevin til. Ennå en hyggelig kveld i venners selskap.



En aldeles nydelig søndagsmiddag


Salaten passer forresten utmerket til alt av fisk og fugl:

Oppskrift
1 stor fennikel
1 appelsin
½ agurk
1/2 sitron

skjær fennikelen i tynne, tynne skiver. Ta vare på “busken” på toppen. Dette er deilig fennikel urt, så den grovhakker du til slutt og pynter med.
Skjær fileter av appelsinen uten å få med noe av det hvite.
Skjær agurken i små terninger.

Bland ingrediensene og press saft fra sitronen over, hell litt god olivenolje over. Et lite dryss flaksalt og du har en deilig salat.

Smikk-smækk-ferdig! Vi har et herremåltid å forholde oss til.


Klikk her for å få flere salatoppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?