FASTELAVENSBOLLER TAR HELT KNEKKEN PÅ MIDDAGSPLANER

HVEM ORKER TANKEN PÅ MIDDAG ETTER DISSE BOLLENE .

Vanvittig gode, usannsynlig deilige,  kaloririke, søte og over alle støvleskaft fete. Tror du nå at jeg advarer deg? Ikke lag dem, ikke spis dem? Nei, nei, nei, Lag dem, spis og kos deg, men vent til neste fastelavn med å lage dem igjen. Dessuten, de er så mektige at du klarer ikke mer enn et par, så stopper det opp av seg selv.

for en stabel
De minner om dem jeg fikk på mitt barndomskjøkken til fastelavn. Noen forskjeller er det jo, før stekte de i smult, jeg bruker olje,  min har en fastere deig, jeg bruker bakepulver ikke hjorthornsalt og sist, men ikke minst, hvem vet hvordan maten egentlig smakte for 50-60- år siden? Det vi vet er at minnet kan spille oss mange puss.

Oppskrift på dagens frityrstekte kanelboller
5 dl mel
3 ss sukker
0,5 ts salt
2 stk egg
2 dl fløte el matfløte
1 ss bakepulver
rapsolje til steking(solsikkeolje)



Bland alt det tørre, egg og fløte blandes med saften fra ½ sitron og så blandes alt sammen og røres inn i melet til en tykk røre(tykkere enn vaffelrøre).

Varm oljen til 180 C i frityrkoker eller en vanlig liten kasserolle med høye kanter.
Slipp røren forsiktig nedi med to skjeer, bollene skal ha ujevn form.
Lag få om gangen og snu dem underveis. Fisk dem opp med hullslev el annet tre-redskap. Legg dem på et husholdningspapir slik at de kan renne av seg litt, rull dem så i kanel og sukkerblandingen.

Gylne og varme

VIKTIG:
Varm olje er veldig farlig, hold barn og plastredskaper langt unna. Ha gjerne et lokk i nærheten for å dekke gryte om noe skulle gå galt(ild)
Ha aldri vann på varm olje.  

Dette var advarslene, synes det er greit at de blir tatt med.

Servert en søndags ettermiddag i slutten av februar, som seg hør og bør med fastelavnsboller.
Denne søndagen ble det ikke middag, og ingen savnet den heller.
Klikk her for mer boller



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?