SUSHI ER EN AV VÅRE FAVORITTER

DESSVERRE ER DET IKKE NOE JEG HAR PRØVD PÅ KJØKKENBENKEN ENNÅ, JEG GJENTAR ENNÅ

Det virker litt komplisert, her er det ikke bare å flyte på gammel kunnskap. Råstoffene er ukjente, bruken er ny, smakene er uvanlige og jeg kjenner den store usikkerheten tar meg. Det er nok derfor jeg hittil har gått en tur i min veldrevne sentrums Menybutikk, kjøpt de ferdige produktene de har. Det har for så vidt fungert bra, om enn dyrt. Allikevel en grei nok måte for oss til bli kjent med smakene. Tenkte at det er langt fram for meg å ta sjansen på noe hjemmelaget.
Stor var gleden min over å finne noen som solgte produkter og hadde ideer for hvordan gjøre dette på eget kjøkken. Kanskje ikke akkurat sushi eller maki, men noe innen min rekkevidde.
Ikke akkurat sushi,...

Oppskrift
1 loin av salmalaks
1 glass wasabiperler
1 tube chilimajones

Fisken skjæres i tynne skiver ved å holde kniven skrått mot fisken , ikke 90 graders vinkel , men mer mot 45 grader. 1 skive til hver munnfull et lite dryss med wasabiperler og en klatt med chilimajones. Legg dette på flatbrød eller kjeks uten krydder for eksempel crustini. Se så, da var jobben
gjort og smakingen kan begynne.

Så enkelt, men utrolig smakfullt. Jeg forandret etter hvert noe. I stedet for ei skål, hvor man måtte bruke skje for å få til å spise, så la jeg fisken på små kjeks uten smak. Flatbrødbiter hadde nok også vært vellykket.
Alle disse produktene fins i alle Menybutikker, og har de ikke, så kan de skaffe. Det er bare å prøve seg fram. Hvis man ikke liker smaken eller tanken på rå fisk, da er dette kanskje ikke noe. De fleste av oss spiser jo røkelaks, gravlaks og rakfisk, så da kan man godt utvide repertoaret med denne smakfulle munnfullen.
Vi hadde gjester nyttårsaften og dette serverte vi som fingermat til velkomstdrikken. Veldig vellykket syntes vi.
Tenker nok at jeg må utforske de mulighetene som fins rundt denne måten å lage sushi på.
Klikk her for mer fisk
eller her for forretter




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?