KALKUN SISTE HELGA I JANUAR?

LITT UTENFOR SEDVANE, MEN JEG HADDE SÅ LYST PÅ KALKUN

Jeg hadde og lyst til å utforske noe nytt jeg hadde hørt om.
Kalkunen har tidligere vært fast innslag på bordet nyttårsaften i mange år.
Det har jeg sluttet med, men fremdeles har jeg veldig lyst på denne store fuglen med tilbehør.
Det er jo et helt måltid, hvor mange smaker balanseres fint imot alle de andre.

I år leste jeg hos Lise Finchenhagen om en ny måte å tilberede kalkunen på. Hun skrev at hun la hele kalkunen i saltlake noen timer før steking.

Det er en  annen retning innen kokkeyrket som sier, fyll på med smør eller fløte under skinnet til kalkunen, det vil holde det tørre kalkunkjøttet mørt og saftig.
Det er ikke en retning jeg følger. Jeg har heller ikke hatt problemer med tørt kalkunkjøtt.
Denne metoden som høres så annerledes ut, fungerte veldig godt



Fylt og ferdig, klar til steking
Så smurte jeg med smør, salt og pepper på utsiden, det var det eneste fettet jeg tilsatte.

Oppskrift
Saltlake
100 gr havsalt
15 l vann
1 dyp nok plastbalje
10 t nedsenket

Ellers stekte jeg kalkunen slik jeg alltid gjør, først på lav temperatur(100-120 C)
ca 2 t. med brystet ned og tildekket med folie eller papir. Så snudde jeg kalkunen og stekte 1-1,5 t videre til den var ferdig.
Den var veldig saftig og veldig smakfull, uten å smake salt.
Som du ser bruker jeg ikke steketermometer, det er nok bare vanen. På andre blogger finner du nøye beskrevet hvordan det gjøres.
Så var den ferdig og klar for middagsbordet.


Her finner du lenker til forskjellig tilbehør jeg bruker til kalkun



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?