SYLTEDE GRØNNSAKER

ER DET NOE DA? VI BRUKER JO SYLTET SILD AV MANGE SLAG, SYLTEDE AGURKER ER EN KJENNING, MEN DER STOPPER DET.

Jeg har et lite prosjekt gående. Et prosjekt med sylting av grønnsaker. Denne gangen forsøker jeg med fenikkel og syrlige faste epler. Har prøvd engang tidligere med å sylte løk. Det var veldig friskt, syrlig og godt, men nå er det altså fenikkel som står i fokus.
Så tynne skiver som mulig

Den var så frisk og fersk at det nesten sprutet saft ut av den da jeg begynte å kutte.

Som du ser tok jeg med et eple og. Ut fra tanken om at eple og fennikel smaker godt sammen. Det gjorde de og, men det var vel det som gjorde at
dette ble litt vel søtt etter min smak, men jeg skriver oppskriften slik jeg brukte den. På den måten vet jeg hvilke endringenejeg vil ha ved neste forsøk



Fullt glass


Oppskrift
3 dl vann
1,5 dl hvitvinseddik
1,5 dl sukker
1 stor fennikel
1 grønt eple
1 ts fennikelfrø
2 laurbærblad
1 ts salt

Kok opp blandingen av eddik vann og sukker til sukker er oppløst.
Kutt fennikelen i tynne skiver, tykkelsen påvirker koketiden. Jeg kokte dem i ca 3 min.
Legg skivene over i et rent glass, tilsett krydderet. Så heller du over varm syltelake til det dekker. Sett på lokk og snu glasset. le det stå opp ned til det er avkjølt. Vær forsiktig når du snur glasset, det lekker alltid ut varm lake, du kan brenne deg.
Hvis du er flink og nøye nok, så merker du glasset med dato og setter det i kjøleskapet.
Du har nå et smakfullt og deilig glass med en syltet grønnsak. Jeg valgte fennikel fordi jeg liker det og så trengte jeg den til en fiskermiddag.
Denne oppskriften kan brukes på nesten alt du vil sylte. Hvis du koker glasset og redskapen før bruk så varer dette ganske lenge i kjøleskap. Greit å spise så lenge det ikke blir uklar farge på laken og smaken blir ekkel. 

Når man lager laken så skal man vite at forholdet bør være ca 50/50, vann til eddik/sukker. Men det er også her man kan gjøre oppskriften surere eller søtere etter smak.
Klikk her, for fenikkel her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?