MITT EGET GRYTEBRØD

BRØDBAKING HAR JEG IKKE DET HELT STORE GREPET PÅ FØLER JEG. INNE I MITT HODE ER DER EN MAL, SLIK SOM BRØD SKAL SE UT OG SLIK SOM BRØD  SKAL SMAKE.

Det er kanskje ikke overraskende at det er noe fra fortida, (det er blitt så forbasket mye av den) det er min mors brød som har skapt standarden for meg. Dessverre klarer jeg ikke helt å komme dit, derfor er jeg ennå på søk.

Smaken ble aldri slik det smakte i min barndom. Merkelig det derre.
Kjenner at det er på tide å finne sin egen vei inn i den velduftende og forlokkende baker-verdenen.
Har hørt så mye fra søstre, døtre og venninner om eltefritt brød stekt i gryte.
Nå får jeg prøve kanskje dette blir brødet over alle brød.
I den sorte gryte
Den skikkelig gamle jerngryta mi fikk være med på leken. Den holder og holder i tiår etter tiår. Alle mine krumspring og forsøk innen matlaging har denne gryta vært med på
Ser ikke dette lekkert ut så vet ikke jeg.


Resultatet en søndags formiddag ble flott. Hva smaker bedre enn ferskt, nystekt brød, når huset er fylt med den riktige brødlukten som blander seg med nytrukket kaffe. Det ble en fin søndagsbrunsj for to.

Oppskrift
250 g hvetemel
250 g grov sammalt hvete
½ ts tørrgjær
1 ts havsalt
1 ts honning
4 ½ dl kaldt vann
Jerngryte (20–24 cm) som tåler 250 grader og har lokk

Dag 1: Bland de tørre ingrediensene godt sammen i en bakebolle. Rør ut honningen i litt varmt vann, og tilsett resten av vannet kaldt. Tilsett væsken i det tørre, og rør deigen raskt sammen med en skje. Deigen skal være ganske løs, men ikke flyte utover. 
Dekk bollen med plast, og la deigen heve i romtemperatur over natten, eller i 12–20 timer. 
Dag 2: Legg et bakepapir på kjøkkenbenken, og strø over godt med mel. Tøm deigen ut på bakepapiret. Strekk deigen ut, og brett den inn mot midten et par ganger. Legg deigen med skjøten ned på bakepapiret. 
Dekk deigen med et klede eller en stor bakebolle, og la etterheve i ca. 2 timer. 




  • En halvtime før du skal steke brødet setter du ovnen på 250 °C. Sett samtidig inn gryten eller formen du skal steke brødet i. 
  • Når brødet er ferdig etterhevet, hvelver du det forsiktig fra bakepapiret og opp i den varme gryta. Dryss gjerne litt mel i gryta først. Hvis brøddeigen ligger ujevnt i gryta kan du riste litt forsiktig på den. Husk grytekluter, for gryten er skikkelig varm!
  • Sett på lokket og stek brødet på nederste rille i ca. 30 minutter. Ta av lokket og stek videre i 10–15 minutter, til brødet har fått en gyllen og fin farge. Ta brødet ut av gryta. Når du banker på undersiden av brødet skal du høre en hul lyd. Virker brødet litt lite stekt, kan du legge det på en rist og steke det videre i ca. 10 minutter. Avkjøl på rist.

  • Som du skjønner, slik baking må gå over flere dager. Hemmeligheten ligger i det å heve i mange timer.
    Dette er så nærme det brødet jeg husker fra min barndom som jeg kommer. Neste gang jeg lager dette brødet kommer jeg til å bruke melk, ikke bare vann.

    Min vri var å holde meg til mengden av det tørre  som sto i oppskriften , men bare bruke to typer mel.
    Hvis du gjør det så kan du variere og bruke andre mel og kornsorter. Det er og veldig spennende å ha i andre smaker, slik som karve, nøtter, urter.
    Bare fantasien setter grenser.
    Vil du lese mer klikk her.



    Kommentarer

    Populære innlegg fra denne bloggen

    ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

    KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

    MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?