HAR DU MODNE EPLER I HAGEN?

ELLER KANSKJE DU, SOM JEG, MÅ KJØPE EPLER

Uansett hvordan vi skaffer oss høstens grøde, den er her nå. Da er det bare å få eplene på kjøkkenbenken slik at vi kan få noen lekre desserter, godt syltetøy eller hva du foretrekker å bruke dem til.
Eplekake er en av de trygge gjengangere på kjøkkenet, men i år skal jeg prøve en dessert som jeg ikke har spist på mange år. En favoritt fra 70-80-tallet.
Jeg snakker om Ovnsbakte epler med vaniljesaus eller vaniljeis


Det er nesten sånn at jeg kjenner duften
Oppskrift til 4 personer
4 epler
1-2 ss rosiner
1-2 ss smør
ca 2 ss honning
Et lite dryss kanel

Vask og tørk eplene. Stikk ut kjernehusene. Snitt gjennom skallet rundt eplene for å unngå at de sprekker under stekingen. Sett eplene ildfast form kledd med aluminiumsfolie. Dryss litt kanel i hullet dytt så noen rosiner nedi og etterfyll honning.

Stek eplene midt i ovnen ved 225 C i 15-20 minutter, til de er møre, men fremdeles holder formen. Server eplene varme.
Som jeg sa lengere opp, til denne desserten foretrekker jeg vaniljesaus, men min bedre halvdel elsker vaniljeis. Til det meste unntatt brunsaus, dette var en spøk. Godt han ikke leser noe særlig i denne bloggen
På kjøkkenbenken
Dette ser jo veldig godt ut, enten du velger med eller uten rosiner, du kan velge nøtter, brunsukker eller vanlig sukker. Dette er en enkel og deilig dessert med et snev av tradisjon over seg.
Vil du se flere oppskrifter, klikk her







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?