STARTSKUDDET HAR GÅTT, NATUREN SELV SØRGET FOR DET,

DET KOM I FORM AV STRÅLENDE SOL, HØY HIMMEL OG GREIE TEMPERATURER(CA +3-4 c) VED NITIDA OM MORGENEN, I SKYGGEN



Da er det ingenting å nøle etter, rot i bed og busker, løkspirer og ugress, alt kommer til syne og alt trenger å hjelpes litt.
Det er en hyggelig jobb. På denne tiden går alt av seg selv. Hver dag har nye mirakler å vise frem.
Mitt problem blir at det er ikke særlig lett å finne et motiv å ta bilde av. Blåveis, snøklokker og krokus har allerede hatt sitt høydepunkt.
Det er ikke så veldig festlig å fotografere de siste skitne snøklumpene.
De siste gir seg nesten ikke
Lite vakker og ingen særlig oppmuntring i dette, ikke sant?

Litt mer oppmuntring finner jeg i den ene tre peonen jeg har. Den blomstrer med tallerkenstore blomster i midten av juni. Hittil har det bare vært to blomster på det meste på den. Det er mulig at om tjue år så blir den en stor busk, men nå er den bare to små grener som må voktes som rødt gull.
Den trives i vår kaldt vær og knoppene kommer før snøen går.
Den er sterk og klar, med det lille som er





De hvite julerosene(Helleborus) er litt slitte og flekkete, men så har de og styrt på med blomstring i hele vinter. Jeg tok inn roser fra denne til jul. Etter det har den vært dekket av snø og frost i flere uker.







Det står og en annen julerose i hagen min, den står nå først med fulle knopper, den er litt purpurfarget og nydelig.


Her står den, klissvåt, frisk og nyvannet
I dag tok jeg et nærbilde fordi fargen er så fantastisk og fordi det ikke er så mye farge i hagen ennå. Vi får kose oss med det som er.

Har en følelse av at denne vil bli knipset flere ganger i vår

Det er en plante til jeg går å gleder meg til, magnoliatreet som står med bristeferdige knopper og bare venter på at sol, vind og regn skal bli riktig. Da kommer den til å springe ut glede for både meg og naboen.


Mange knopper betyr mange blomster.

Det var den første økta i hagen denne våren, alt er vel og nå tror jeg at verden er i vater.
Vinterbilder finnes her.
Vårbilder finner du her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?