GRØNNKÅL ER LITT VANSKELIG

DEN SMAKER LITT BITTERT, SÅ JEG HAR STADIG LETT ETTER GODE OPPSKRIFTER

Det jeg fant var Andreas Viestads artikkel i Dagbladet Helg. Han lærte meg trikset med å få grønnkålen mindre bitter. Den trenger nemlig å fryses. Den trives godt om vinteren i kulda. Den vi kjøper på butikken har ikke vært frosset, den må du fryse selv. Prøv med 30 min i frysern før bruk og sjekk om dette stemmer. 
Dette bildet fant jeg for å illustrere kuldebehandling i naturen


Nå er jeg klar med en oppskrift på pai med grønnkål.
Det høres kanskje  uvanlig ut, men jeg forsikrer deg, den var knasende godt.
Denne denne paien har nemlig butterdeig til bunn. Den inneholder også mye annet godt.


Oppskrift
1 rødbete
200 gr gresskar
8 pl butterdeig
2 løk 
2-4 fedd hvitløk
1 ts sukker
olivenolje
1-2 ts timian
400 gr grønnkål
50 gr revet parmesan
100-200 gr fetaost

eventuelt
2-3 ss pinjekjerner
2 ss oliven(ikke fra saltlake, fra olje)


  • Tin butterdeigen, kutt rødbetene i terninger, legg dem i ildfast form og sett inn i ovnen idet du slår den på, den skal varmes til 200 °C. 
  • Løk og hvitløk skjæres i skiver, og drysses med salt og sukker. Stek dem i stor stekepanne , først høy varme så moderat varme. Målet er å få søt løk ikke brunet.Krydre med timian . Skjæropp grønnkålen og stek den i panna i 3-5 min. 
  • Kjevle ut platene med butterdeig til de tilsammen passer forma di. De kan fort klisse seg, mel eller semuljegryn hjelper. Dette trenger ikke være rundt, legg det i forma di.
  • Bland grønnkål og løkblanding med parmesan, fordel det utover butterdeigen, hvis rødbetene er ferdig, så strø dem også utover paien..
  • Smuldre feta over og hvis du vil, også pinjekjerner og oliven.

Sett dette langt nede i ovnen i ca 15-20 min, til bunnen er sprø og kantene rundt puffer seg opp.
Denne paien inneholder omentrent alt du ønsker deg av smak og næring. Det er ikke mye kjøtt her heller. noe som passer fint i vår tid hvor produksjon av kjøtt er en stor miljøsynder, og ikke veldig sunt. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?