KRUMKAKER OG ANDRE TØRRE SMÅKAKER TIL JUL

HVORFOR FÅR JEG EN FØLELSE AV  MELSMAK,  UINTERRESSANT OG RETTOG SLETT KJEDELIG, BARE TØRRE SMÅKAKER ER NEVNT?

Det er jo ikke sånn det må være. Det er opp til oss selv. Oppskrifter finnes det nok av, smør, sukker og krydder fins det og nok av. Det er bare å la det stå til.
Det er helt unødvendig å lage kaker som smaker tørt og kjedelig. Det er vel kke  på småkakene du skal slanke deg, husk det er smøret og krydret som gir smaker. 
Kanskje dette er den jula der du skal utfordre deg selv til å forsøke nye oppskrifter som gir nye opplevelser.

Som så mange andre har jeg laget krumkaker i mange år. Oppskriftene har ikke vekslet særlig mye. Den første hadde jeg med meg hjemmefra fra min mor. 
På 80-tallet smakte jeg noen svært gode hos en bekjent og fikk ei oppskrift som har fulgt meg siden. Den hadde jo dessverre og sine svakheter, derfor ville jeg prøve ei ny i år, og valget falt på Hellstrøm. Hva man enn kan si om ham, han kan sine saker.
Veldig enkel og veldig lett å få til.
Ikke lengere vakkert

Det første du trenger er et godt krumkakejern. De lages ikke særlig gode i vår tid. Et tips er å gå på et loppemarked der har du en sjangse for å finne et gammelt, godt et. Et med dypt, godt mønster og et som gir tynne lekre kaker.
  
Det jeg har kommer fra min farmor. Dermed er det kanskje over hundre år. 
Det gir en egen følelse å bruke det hvert år. Hvis jeg leker med tanken på å hoppe over å steke krumkaker et år, så kjenner jeg på ansvaret som det ligger i å være et ledd i kjeden av krumkakebakere i familien. Hvert år må noen krumkaker lages på farmors jern. I respekt.
Men for et mønster

Og for noen flotte kaker
Oppskrift
150 gr smør
150 gr sukker
150 gr mel
3 egg
2-3 ss vann

Pisk eggedosis, vend melet forsiktig inn, hell i det smeltede smøret og 3 ss vann. La det hele stå og hvile 1 times tid. Så kan du steke. Hvilke fasonger du velger på kakene er opp til deg, men det må skje fort og du bør ha smedfingre.

Her hos oss foretrekker vi den tradisjonelle krumkake formen. 
Bli heller ikke overrasket om multekremen og dukker opp på bordet sammen med disse.
Jaha, Det var så langt i julebaksten. Da er det bare de andre småkakene. 
Sant og si så blir de nok ikke mange, 7 sorter får andre ordne. 
Et par sorter og så husk det er det mye godt, hjemmebakt å få kjøpt på julemarkeder. 
klikk her for flere oppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?