LEKKERT HØSTVÆR HER HOS OSS

VEMODIG ER DET UANSETT. I ÅR MER ENN ELLERS

I mormors gamle hage er det noe som er rav, ruskende galt. Sykdom av et eller annet slag. Dette har jeg sett i hele sommer, men jeg er hjelpeløs når det gjelder tiltak. Det eneste rådet jeg finner er å fjerne alle blader fra planten, jorda og hagen. Brenn eller frakt bort sies det. Hvordan det skal gå til med et epletre, en syrin,et rosehagtorntre, en asal-hybrid, en rogn, 12 roser, 6 peoner og 1 trepeon, osv,osv. De er alle smittet av dette. 
På dette bildet ser du blader fra peonene, de skal egentlig stå til våren for å beskytte de små skuddene som allerede er synlige.

Legg til bildetekst
Jeg er trist og sorgfull. I verste fall vil mange av plantene mine dø. Tror jeg må ta en tur til Gjennestad hvor de har fagfolk for å få hjelp, om det finnes. 
Min vanlige strategi om høsten i staudebedene, er å la alt stå til våren. Grener og blader beskytter mot frost og gir tilbake næring til jorda. De er og lette å ta bort når våren kommer. Jordas små arbeidere som bryter ned og forbedrer, de har gjort jobben sin og noe har til og med forsvunnet helt. Bedre kan det ikke bli, men så oppstår problemer.

Det er heldigvis noen planter som trives og holder humøret mitt oppe.
Legg til bildetekst
Denne japanske viftelønnen er en av dem. Frisk og fin står den der og lyser rødt. Den ble kjøpt for å fylle et hull i en hekk . Hullet etter en Hortensia som ikke taklet vinteren et år. Først senere skjønte jeg at jeg hadde kjøpt et tre, ikke en busk. Ja, ja, den er vakker fra tidlig vår til sen høst, den står og nær inngangsdøra vår, slik får vi glede av den ofte.


Denne er vakker hele sesongen.
En av de andre vakre, friske plantene er denne. Den bor i det fjerneste hjørnet i hagen, noen kaller den trollmannens spaserstokk, men den er egentlig en amerikaner som heter Hjortesumak. 
Den blir ikke noe særlig større enn den er nå, 3-4 m. Den sprer kronen utover og er veldig dekorativ. Dessverre sprer dette treet også rotskudd over alt. Det får vi leve med.


Kosekrok i oktober
Enkelte plasser har jeg plantet mye Hosta, også kalt duggliljer. De er store, dekorative, sneglene liker dem ikke, men se nå, de har forlatt denne verden med et sukk. Alt klorofyll forsvinner over natten og der ligger de bleke avskyggningene. Til våren er gamle blader er borte og klar til ny start.
Artig å se hvordan høsten 2015 så ut. Klikk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?