HVETEBAKST MÅ PÅ BORDET NÅR BARNEBARN MELDER SIN ANKOMST

DENNE KRINGLA ER EN GAMMEL TRAVER PÅ MITT KJØKKEN
Jeg har laget den om igjen og om igjen. Man skulle tro at vi ble lei, men neida, det er stadig en ekstra glede når duften av hvetebakst møter deg når du kommer inn i et hus.
Det som jeg er blitt lei av er de gamle fasongene som jeg har brukt. Da søker jeg etter gode ideer, og gjett hva jeg fant?
En god ide til hvordan man kan servere den tradisjonelle hvetekringla, her er den blitt en blomst.
Foto: Anita Stokke Blomvi/Kvardagsmat
Har du sett så smart?











Oppskrift
1 kg hvetemel
5 dl H-melk (37 grader)
150 g sukker
1 ts salt
1 ts kardemomme
1 egg
1 pk tørrgjær
150 g smør i terninger
Fyll og topping
ca 4 ss smeltet smør
3-4 ts kanel
5-6 ts sukker
1 sammenvispet egg til pensling
2-3 ts perlesukker eller melis

Ha alle ingrediensen, unntatt smøret, i en kjøkkenmaskin. Elt på sakte til middels fart i ca 10 min til du har en deig som slipper bakebollen.
Ha i smøret, delt i terninger, og elt videre i ca 10 min.
Dekk med plast og la deigen heve så lenge du har tid, helst to timer.
Del deigen i fire. Kjevle den første til en pizzabunn og legg på et bakepapir. Du kan ikke flytte kanelblomsten etter at den er ferdig.
Ha på smør, strø over kanel og sukker.
Gjør det same med de to neste deigemnene, og avslutt med å legge den siste på toppen.
Del opp som vist på bilde, tvinn to og to strimler fra hverandre rundt heile blomsten. Jeg syns tre vrier er passe. Legg skjøtene mot hverandre. 
Legg et kjøkkenhåndkle over og la etterheve i 10-15 min. Hever du for lenge vises mønsteret på blomsten dårligere.
Sett ovnen på 180 grader.
Pensle med egg og strø eventuelt perlesukker på. Stek i 30-40 min, til blomsten er gyllen på undersida, løft forsiktig for å se.
HUSK: Når du baker den skal du elte inn smøret til slutt, og la deigen heve lenge første gangen. Pass også på å legge kransen rett på et bakepapir, slik at du ikke trenger å flytte på den. Ikke la kransen heve så lenge andre gangen, for da blir mønsteret utydelig og den blir ikke like fin å se på.
Det er lurt å legge over bakepapir etter halve steketiden slik at den ikke blir brent på utsiden og rå på innsiden.
Foto: Anita Stokke Blomvi/Kvardagsmat
Avkjøl på rist og så er den klar for fest



Klikk her for mer hvetebakst.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?