EN AV DE DAGENE HVOR KAKER ER HELT NØDVENDIG

HOS OSS ER 17-MAI  EN STOR KAKEDAG

Ikke en dag med mye kaker, ikke en dag hvor kaker spises hele tida, men jeg synes at denne dagen har krav på ei stor flott festkake.
Tidligere var jeg en stor fan av eggedosis med sjokoladedryss til å kose seg med, men etterhvert som ungene forsvant ut av redet så var ikke det noe stas lengere.
Nå har det seg jo sånn at vi er bare to, hvor mye kaker tror du det går med her i huset?
Ikke mye, selv om vi er glade i kake, så er det jo grenser.
Allikevel vil jeg ha ei 17-maikake. Sånn er det med den saken.
Gode råd er dyre, men etter litt tenkearbeid så finner jeg ei løsning, selvsagt ei iskake, ei med ost.
De kan kjøpes i alle butikker, i alle fasonger og med alle smaker. Når man setter i gang for å gjøre dette selv, se da blir det en helt annen smak av hjemmegjort, selvgjort og velgjort.
Vi er så raske, fotograferingen kommer jeg på etterhvert

Egentlig skulle den være i form og så snues på fat, jeg valgte denne løsningen, fant ingen form som passet. I ettertid ser jeg jo at ei lang brødform hadde vært tingen. Lagdelingen hadde kommet bedre frem da.

Oppskrift på
FROSSEN OSTEKAKE MED BÆR
Kjekssmuler
150 gr kjeks, digestive
3ss brunt sukker
3 ss smeltet smør
Knus kjeksene til fine smuler. Bland smulene med sukker og smeltet smør.
Rørte bær
400 gr rensede jordbær frosne eller ferske
1 dl sukker
Spar noen bær til å pynte med,rør resten med sukkeret.
Ostekrem
4 store egg
1,5 dl sukker
1 ts ekte vaniljesukker
300 gr kremost naturell
4 dl fløte.
Skill eggene, visp plommene,sukkeret og vaniljen til en lys og tykk eggedosis. Tilsett osten og rør til blandingen eer glatt og tykk.
Pisk fløten til krem og stivpisk eggehvitene.  Vend først kremen inn i osteblandingen, tilslutt vendes eggehviten inn.
Ostekrem, syltetøy og kjekssmuler legges lagvis i ei form. Du kan bruke hvilken bær du ønsker, sjokolade er sikkert også godt.
Frys i 4-6 timer. Den kan gjerne være halvfryst i midtenved servering.
Dypp formen i varmt vann, vend kaken ut av fiormen. 
Pynt med bær og server med en deilig dessertvin til.
Hjemmelaget slåpetornlikør er jo himmelsk, mitt lager er borte og i vente på en ny sesong kan en frisk dessertvin av muscatodruen ikke være å kimse av.

Hvordan dette smakte? For å besvare det må jeg fortelle at er i huset bor en av Hennig Olsens største beundrere. Krokan el. vaniljeis fra den fabrikken overgår det meste har han sagt, om igjen og om igjen. Helt til i dag han fikk denne i munnen, han ble først  litt fjern i blikket, så lyste han opp som ei sol og begynte nesten å nynne.
Selv da måltidet var over og bordet ryddet måtte han gjenta, "du den derre isen....." og så smilte han igjen.

Mer enn nok komliment for meg.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?