SJOKOLADEKAKA VI SPISTE I PÅSKEN

DEN VAR IKKE AKKURAT PÅTRENGENDE PÅSKEGUL, DEN VAR JO EN BROWNIE

Men en strålende god, saftig sjokoladekake, det var det. Vi oppdaget og at den ikke var direkte barnas favoritt. Ikke noe galt i det, alle liker ikke det samme, Barna fikk is og de voksne med andre smaksløker og smaksønsker sammen med kaffen og portvinen, likte den godt.
Slik var den den første dagen

Til pyntinga nektet jeg meg ingenting, til og med å knipe blomster fra stemorsplanten på trappa.
Oppskrift
150 gr godt smør eller marg
200 gr kokesjokolade, finhakk
3 egg
175 g(2 dl) sukker
1 ss ekte vaniljesukker
125 gr(ca 2 dl) hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 appelsin, revet skall
Melisdryss

Smelt smøret over svak varme, trekk kjelen av platen og tilsett den finhakkede sjokoladen. La sjokoladen smelte og rør sammen. Knekk oppi ett egg av gangen og rør godt imellom. Ha i sukker, vaniljesukker, bakepulver, og sikt tilslutt i hvetemelet. Løft det hele forsiktig sammen med en slikkepott. Appelsinskall røres inn tilslutt.
Forvarm ovnen til 175 C. Smør en rund kakeform 22 cm i diameter.( eller ei ildfast form ca 22X22 cm)
Stek i ca 20-25 min til kaken er gjennomstekt. Sjekk med en trepinne underveis, det kan godt henge igjen litt røre på pinnen, da blir kaken saftig og god.
Strø over melis og server lunken med is eller krem. 

Dessverre, på mitt kjøkken gikk det slik denne gangen at kaken ble stekt for lenge. Den ble tørr helt gjennom, ikke i det hele tatt en saftig brownie. Dette er helt typisk når jeg venter gjester.
Gode råd ble altså dyre!!! 
Mitt råd denne gangen var å dele kaken i to og smøre godt med appelsinsyltetøy mellom lagene. Den ble litt saftigere slik, dessuten lagde jeg en type glasur som heter Ganash. Den ble helt over da kaka var blitt kald.
Servert til dessert 2-3 dage senere
 

Etter 2-3 dager så ble den både saftigere og hadde mer smak. 

Oppskrift på Ganash
2 dl kremfløte
200 gr mørk kokesjokolade
Vanilje, rom eller annen smakstilsetning
Varm opp fløten til kokepunktet, hell den over sjokoladebitene, rør og rør til sjokoladen smelter. Vent til den stivner litt, kaken bør stå på ei rist, så har du glasuren over, la den renne ned på sidene.   
Som du kan tenke, denne smaker deilig og mektig av sjokolade.

Kanskje like godt at den ikke er tilgjengelig hver dag ikke hver måneder engang.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?