GULROTKAKE TIL EN ROLIG OG HET SOMMERKVELD

DET ER KOSELIG Å FÅ UNGENE SINE I HUS.

Det er midt i ferietida, barn og barnebarn kommer og går. Den varmeste sommeren i manns minne. Noe mat må vi jo ha. Ei sommerlig kake er midt i blinken, men bakinga foregikk før klokken ti.


Blomkarse pynter opp
Dette var ei seriøst god kake. Det var kjempelurt å ha så mange krydder i. Ikke sånn å forstå at jeg fant på denne oppskrifta helt av meg selv. Nei så vel er det ikke. Jeg er en stor beundrer av Lise Finchenhagen, hun har så mange gode oppskrifter for et vanlig hushold. Denne er hentet hos henne.

Gulrotkake
oppskrift
3 egg
100 gr  brunt sukker
90 gr sukker
120 gr hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
1 ts kanel
1 ts malt ingefær
0,5 ts allehånde el. nellik
1 dl smeltet smør
5 dl revet gulrot
100 gr grovhakkede valnøtter eller pecannøtter

Slik gjør du
Visp egg og sukker til eggedosis. Bland alt det tørre orør det inn i eggedosisen. Rør inn smør, gulerøtter og nøtter.
Stekes i form 22-24 cm 175 C i 40 min.


Glasur
150 gr kremost
100 gr smør
300 gr melis
1 ss revet sitronskall
0,5 ss sitronsaft
Vanilje( sukker eller stang)

Visp sammen ost smør og vanilje. Bland inn melis limesaft og revet skall.
Du kan gjerne dele kaken i to og ha krem mellom lagene og.  I glasuren på toppen kan du lage mønster med gaffel eller skje.Pynt med spiselige blomster, blomkarse eller stemorsblomster.
Tips: Rør inn finhakket sitronmelisse i glasuren istedet for sitron. 

Så var det lunsj

Det er ikke tenkelig å spise et eneste måltid inni i hus i disse supervarme sommerdagene. Plutselig får jeg bruk for de gamle lekre dukene mine som lå nederst og borterst i mine gjemmer.Et rundt bord gir andre muligheter. Pai og salat er i grunnen nok, bare vi får litt vin til.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?