LYSTEN PÅ FISKEKAKER DUKKER OPP AV OG TIL

SMAKEN BRINGER MEG TILBAKE TIL BARNDOMMENS RIKE OG NÅR DET GJELDER FINGERMAT, DETTE ER DEN ULTIMATE FINGERMATEN

Nå er det jo mange ting som bringer meg dit, flere og flere jo eldre jeg blir, men fiskekaker er det allikevel noe spesielt med.
Siden denne lysten har kilt meg litt i tankene noen dager,og siden regnet siler ned og hagearbeidet må vente uansett, så skaffet jeg råvarer og satte igang.
Nam, Nam

oppskrift på fiskekaker med gressløk

500 sei
2 TS SALT
2 TS POTETMEL
EGG
3 DL MELK
0,5 ts revet muskat
 LØK
Hakk løken og stek den i rikelig med smør på middels varme, slik at løken blir myk, men ikke brunet.
Halvveis i stekingen har du i finhakket hvitløk og lar det steke forsiktig med. Avkjøl.
Skjær fisken i grove biter og ha den i en matmølle, foodprocessor eller kjør fisken i en kvern.
Ha i salt, pepper og potetmel. Kjør videre til du har en seig farse, som klumper seg litt rundt kniven i maskinen.
Ha i eggene og kjør litt til.
Så kan du begynne å spe med melk eller fløteblanding, litt etter litt, til du synes du har en konsistens som virker passende til å steke kaker.
Bruk så en sleiv og bland inn løken, og til slutt gressløken.
Ha en blanding av olje og smør i en stekepanne på litt over middels varme.
Ha litt olje på hendene og form fiskekaker, ikke altfor store. Det lureste er å forme alle kakene før steking, ha dem klare på bakepapir.
Stek dem så pent gylne på begge sider.
Kjenn med fingeren om de virker gjennomstekte, uten å være tørrstekte.
Det er lurt å steke dem nesten ferdige først og så la dem få noen få fem minutter i ovn på 140 grader.
Server gjerne med en rømmebasert saus/dressing og salat.
Forsøk lettrømme med litt revet pepperrot, noen dråper sitron og bitte litt sukker. Eller bland rømme med masse dill. Eller sennep. Eller…
Tips:

  • Det går helt fint å bruke hysefileter(kolje) sammen med sei, men ikke torsk, den har ikke bindemiddel nok i seg til å være et brukbart alternativ.
  • Alle råvarene, fisk, egg og alt, gjerne bollen du blander i også, må ha lav temperatur. Rett fra kjøleskapet. Hvis noe er varmt, vil farsen skille seg under steking og bli kort.
  •  Egentlig er de tradisjonelle metodene slik at når det gjelder kaker, skal vi bruke en gammeldags kjøttkvern og binde med potetmel, og når vi lager annen type fiskemat, som pudding, skal vi bruke foodprocessor med kniver og binde med egg. Men pytt, vi kan kombinere.
  •   Bare kjør på, og stek gjerne en liten prøvekake, sånn at du får sjekket krydring og konsistens, og juster deretter.


Dette smakte som jeg husker det, vel verdt jobben. Jeg kan skjønne at kvinnene før meg laget store mengder når de først satte i gang. Litt jobb er det jo. I mitt liv er det tilgangen på ferskt råstoff som er hindringen. Sant og si så delte jeg denne oppskriften i to, den mengden passet best for oss to.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?