ANDECONFITE PÅ EN VANLIG SØNDAGSKVELD?

DET GÅR BRA DET, BARE MAN HAR TENKT OG PLANLAGT LITT

Du vet å confitere kjøtt er en fransk konserverings måte. Det har ikke jeg tenkt å bry meg så mye om. Hvis man spiser maten til middag samme dag så smaker det nam.
Dette har jeg vel skrevet om før engang. Da prøvde jeg med lammekjøtt. 
Du er kanskje interessert i hva jeg egentlig gjorde?

Kjøp inn andefett, og det andekjøttet du vil bruke.
Det startet på lørdagskveld. Da la jeg det andelåret jeg hadde i salt og pepper. Gni det godt inn, legg det under plast inn i kjøleskapet i 15-20 timer.
Neste trinn var tørke og vaske kjøttet og å legge det i ei lita ildfast form. Så fylte jeg opp med andefett slik at det nesten dekket kjøttet.
Fra start

Sett inn i stekeovnen på 50-80. La dette stå i minst 4-5 t. Mitt kjøtt kokte etter 4 t, da satte jeg ned varmen ennå litt, og lot det stå ei stund til. Tilslutt tok jeg kjøttet ut og tømte mesteparten av fettet over i et glass for å bruke senere.
Så ble kjøttet satt inn på 180 C  til kjøttet fikk en fin mørk stekefarge. Så ble kjøttet plukket fra bena, det falt jo av av seg selv uansett. Det duftet aldeles herlig, og de som skulle spise var begynt å glede seg.
Se den flotte fargen


Så går vi til bords..

Tilbehøret var ganske enkelt, potetmos, fenikkelsalat og en brun saus med en liten skvis av appelsinsaft.
Det er ingenting som slår det å samle venner rundt et bord for å få til gode samtaler, og gjett om vi gjorde denne kvelden.
Mye godt for sjel og kropp.
Mere and finner du her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?