ESTRAGONKYLLING ER LAGET FØR

MEN KAN MED FORDEL LAGES PÅ NYTT.

Urten estragon er ikke den mest vanlige i norsk matlaging. Det er altså ingen unnskyldning for å la det fortsatt være sånn. Denne urten smaker ganske sterkt og som tørket på glass, blir den fort overveldende. 
Jeg forsøker å få tak i den i de vanlige matbutikkene og deres urteutvalg. Ikke alltid jeg lykkes, men når de dukker opp, da skjønner jeg at det er tid for
den deilige gryta med estragonkylling.



FERSK ESTRAGON ER VANSKELIG Å FÅ TAK I


Hvordan gjør jeg det? Akkurat som sist.

Til 4 pers.
1 hel kylling
1 stor gul løk
1 stor gulrot
nok poteter til alle
1 sitron
1 dl hvitvin
3-4 dl buljong 
salt og pepper
fersk estragon
hvetemel til å vende kjøttet i

Vask kyllingen godt innvendig og utvendig. Del den opp i to etter rygg(den taes bort)og bryst. Del så de to halve i fire biter slik: Man løsner låret fra skroget og deler det så i leddet. Bryststykket deles og i to.
Tørk godt og vend i hvetemel med salt og pepper. Brun disse bitene og legg dem til side mens du glaserer løken.
Legg kjøtt og løk tilbake i gryten og ha i gulrot i små biter, vin og buljong, saft av en halv sitron og en stilk estragon.
Legg på lokk, sett inn i stekeovn på ca 120 C, la dette stå i ca 1-1 1/2 t. Sjekk underveis slik at den ikke koker tørr.

Server med ris eller brød. Alternativ er å ha ei så stor gryte at du får plass for poteter. Enten er de små eller så deler du poteter i mindre biter.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?