ÅRETS FANGST

DEN ER BETYDELIG STØRRE EN TIDLIGERE ÅR
Det er en fornøyelse å plukke svartsurbær. Store bær, i store klaser og lett tilgjengelig. I år fikk jeg nesten 5 kilo

Legg til bildetekst
Det som er forskjellig fra tidligere år, er at jeg har fått det rådet å fryse bærene, før jeg lager noe av dem. Det blir det samme som man gjør med rognebær. Bittersmaken vil da dempes, sies det. 

Derfor ble det en rask rensing, og så forsvant de inn i fryseboksens dyp. Når de kommer fram og blir videreforedlet er ikke godt å si. Det jeg er sikker på er at jeg skal bruke den oppskriften jeg har fra før til å lage råsaft. Den likte jeg godt.

Ellers er det et litt av hvert å finne i "Mormors gamle hage" nå når høsten har møtt opp.
Det er både gode og dårlig nyheter. Blant de dårlige er at solbærbusken min ser ut til å ha pådratt seg en sykdom. Denne sykdommen ser ut til å ha slått til på naboens gamle vakre morell tre, på vår kaprifol som burde dekke portalen opp til den øvre hagen, men som dessverre bare skranter.


Solbærbladet ser ikke bra ut



Ikke mye grønt her nei

Den gode nyheten er at en av de rosene jeg avskrev i juni- juli, har i all stillhet, bak en Hjortesumak som skjuler det meste. Mellom en klematis som breier seg og ei klatrerose som har hatt ei fantastisk blomstring og tatt det meste av oppmerksomheten i det området. Der har en rose vokst og satt knopper og er nå klar til å blomstre.
Det er jo litt sent på året, men du verden, velkommen skal den være. 


Dere blir nok flere til neste år








Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?