REDSKAPER PÅ KJØKKENET ER VIKTIG

MEN MAN TRENGER IKKE ALLE  ELEKTRISKE DUPPEDITTER SOM DET REKLAMERES MED.
HOLD BENA GODT PLANTET I JORDA NÅR DU SKAL VELGE

Det gjemmer seg endel synder i skap og skuffer hos meg. Kan du tenke noe så dumt som en melkeskummer? Vel, jeg har en. Kaffemaskinen som var en fryd og glede, ei stund. Nå...forvist til et av de ytre områdene av vår eiendom. 
Der er flere eksempler på galskap. Skal ikke trette deg med det, du har vel nok med ditt eget. Det kan jo godt være at du elsker dine kjøkken duppe-ditter.
Konklusjonen for meg er at det er veldig få redskaper som trengs for å ha glede av kjøkkenarbeidet. 
Gode kniver er et av de ufravikelig krav. Har du gode kniver klarer du deg lenge, og lærer du å bruke dem er du ovenpå.

Her er mine fire viktigste:
Legg merke til den med treskaft
Den vaskes aldri i opvaskmaskin, skaftet oljes titt og ofte. Den ble kjøpt i Drammen i 1968 som det første redskapet til kjøkkenbruk som jeg eide. Her er den og den er fortsatt i daglig bruk. Alle har sitt eget spesial område der yter best.

Knivene er så viktige for meg og min evne til å jobbe, at jeg tar dem med meg hvis jeg skal jobbe på et fremmed kjøkken.
De er ikke spesiellt dyre og de har ikke fantastiske designernavn. Det har vært mange andre kniver på mitt kjøkken, men det er disse som har overlevd.

Hold dem stelt.
Ikke la den slenge i skuffer, dårlig for kniven og de fingrene som stikkes ned dit.

Hold dem skarpe.
Skaff deg et godt kvessejern og kvess dem ofte. Noen kaller det å skjerpe kniver. Det er viktig at du er vant til å jobbe med skarpe kniver. Man jobber annerledes og skjærer seg ikke så ofte fordi forsiktigheten blir innebygd.

Hold dem rene. Skyll dem i varmt rennende vann så snart du har brukt dem, og tørk av dem med tørr klut (papir)
Der er jo et par til, ingen av dem på bildet er gode til å skjære i brød og rundstykker. 
Til å fileterer fisk har jeg en annen som bare brukes til det. Gjør jobben SÅ mye enklere.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?