RETT FØR DE MODNES

 DET ER DA DE MÅ TAES

HVA SNAKKER VI OM? RIPS SELVSAGT




Her skal det sildres og presses
og fylles på glass























Disse sure, søte høysommerfristelsene.
Det første jeg lager før de er helt modne er gele. Til å ha på kjøttkakene eller andre brunsausretter. Tror denne geleen godt kan gjøre seg på brødmat og.
Ca 1 kg rips modne, umodne, med og uten stilker og blad.  Kokes med 1-2 dl vann til bærene slipper safta. 3-4 min.
Sil og klem ut alt du kan av saft fra bærblandingen.
Det er der stivelsen sitter.Har sett oppskrifter med 1dl sukker til hver dl saft, men den ble for søt. Helt fryktelig søt. Jeg måtte lese flere oppskrifter og 
justere. Endte opp med ei blanding som var bra etter min smak:






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?