SANDKAKER FRA BØ I VESTERÅLEN

ANER DU HVOR LENGE DET ER SIDEN SIST JEG PRØVDE Å BAKE DISSE KAKENE!

Jeg vurdererer dem som vanskelig å få til, kanskje det hjelper med ei sikker oppskrift.

For å kunne løse denne husmorutfordringen så trengte jeg hjelp og støtte fra slekta.
Det var veldig flott å kunne ringe en venn..ee søster som selvsagt hadde ei flott og sikker oppskrift som var utprøvd i gjennom mange år.

De beste oppskriftene får man jo fra noen som har prøvd dem ut selv.


For en lykke å ha slike i boks før jul

Oppskrift

SANDKAKER
200 gr marg. el smør
125 gr. (1 1/2 dl ) farin
1 egg, ca 30 gr.
1/2 dl mandler
350 gr. ( 6 dl ) hvetemel.



Rør smør og sukker til myk masse.Bland i egg, malte skåldede mandler og det meste av melet.

Elt deigen jevn.
Ha i så mye av melet at deigen blir passe fast til å klemme ut i formene. Sett deigen kaldt.Smør formene og når du har smurt dem så drysser du semulegryn i dem. Disse kakene kan sette seg skikkelig fast, så smør grundig. Legg en passe stor kule eller klump deig i hver form og klem dem jevnt ut.
Dette blir ca.50 stk. Stekes ca. 15 min. ved 185 grader på nederste rille til de er gylne.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?