SANDKAKER FOR FØRSTE GANG I MITT HJEM

Å BAKE MIN MORS SANDKAKER, DET ER INGEN SPØK
DISSE KALLER JEG DRONNINGEN BLANT SPRØ SMÅKAKER, OG BØYER MEG I STØVET I RESPEKT

Smaker de noe godt da?











Det er å komme tilbake til barndommens rike, å være jentunge på mammas kjøkken, og å få lov til å klemme ut deigen i formene. Når dagens oppskrift kommer elektronisk fra ei yngre søster, da er vel sammenhengen beholdt da?

Oppskrift
200 gr smør
250 gr hvetemel
100 gr mandler skåldete malte
1 egg
100 gr sukker

Smuldre smør og mel, tilsett mandelmel, egg og sukker. La deigen hvile i kjøleskap minst 1 t. Gjerne over natta.

Formene smøres godt og drysses med semuljegryn. Trykk lett ut en liten klatt med deig.
Stekes ved 175 C i ca 10-15 min.
Avkjøl litt før du tar dem ut av formene. 
Den gamle metoden med kakebokser er den beste måten å oppbevare småkaker på. Der holder de seg tørre og sprø, uten å utsettes for lys eller fukt som fort kan ødelegge dem.
Ingen dårlig bakst
De smaker jo eventyrlig godt, en de er jo ingen spøk å få til slik de skal. 
Det kan godt være at det blir ei stund til neste forsøk.Klikk her for flere oppskrifter på småkaker.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?