INNEHYGGE MED CASSEROLE BOURGOGNE

NOE AV DET BESTE SOM FINNS
er en skikkelig god, våt høststorm. Da passer det så godt å sette igang med en av de smakfulle kraftige kjøttgrytene. Denne gangen valgte jeg en funnet i en kokebok kjøpt i Provence og smakt hjemme hos Simone fra Nimès.
Det rare er at den samme laget jeg på 70-tallet. Ok, litt forskjell er det, men det er smakstilsettinger, ikke fremgangs måte. Altså en skikkelig kraftig gryte med oksekjøtt.
Den gamle teboksen bruker jeg til å oppbevare krydderposer i
Laurbær trodde jeg tidligere bare skulle være i sursild, skjønte liksom ikke vitsen med disse tørre bladene.
Nå vet jeg at de løfter smaken i mange kjøttretter f.eks patèer og min Provecalske gryte.

OPPSKRIFT
4 personer
Ca 500 gr mørbrad okse
50 gr bacon
2-3 gulrøtter
1 gul løk
0,5 dl buljong
1 chili
2 feddhvitløk
timian
1 laurbærblad
1 -2 ss mel
salt pepper

Gulrøtter, bacon og løken kuttes i i biter, de brunes i panne før de legges til side. Kjøttet kuttes i terninger og vendes i mel og salt/pepper blanding. Brunes lett og de og legges til side. Det er lurt å brune grønnsakene før kjøttet.
Samle alt i ei ildfast gryte , hell over buljongen, krydre med hel finhakket chili, 1-2 fedd finhakket hvitløk, timian, laurbærblad og smak til med salt og pepper.

Gi et oppkok før du setter på lokk og setter gryta i stekeovnen. den skal være på ca 150-170 C i 1-2 t
Den kan gjerne stå lengere, denne gryta blir bedre og bedre jo lenger den står. Pass på å etterfylle med veske og reguler varmen ned slik at maten ikke svir. 

Dette er en deilig "kald kveld ute" gryte.
Hvitløk og chili kan du utelate, men husk det er helse i hvert korn.
Server dette med ris, brød, hasselback eller fløtegratinerte poteter.
Passer utrolig godt med en kraftig rødvin til dette.
Her kan du finne flere oppskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?