MOUSSE ER DEILIG, DEILIG, MEN FARLIG, FARLIG.

Det er ikke så ofte jeg lager dessert,
  men nå fant jeg oppskrift på en lekker
mousse i et ukeblad. Den er nå behørig testet av smakspanelet som også har avgitt sin dom.  



Limemousse
Oppskrift
0,5 ss revet limeskall
1,5 dl limejuice
1,5 dl sukker
3 store egg
75 gr smør i biter
2 dl fløte kjøleskapskald

Visp sammen skall, juice og egg ha i en kjele. Tilsett smør og kok på medium varme. Rør hele tiden til den begynner å tykne, ca 5 min.
Klem dette gjennom en sikt, og avkjøl for i isbad mens du hele tiden rører igjen i ca 5 min.
Pisk kremen stiv og brett og bland den forsiktig inn.
Fyll glassene og sett kjølig. Dette kan gjøres i opptil 12 t. i forkant.

Her er en til mens jeg er i farta.
Oppskrift
2 pl geleatin
2 lime
100 gr hvit sjokolade
2 dl kremfløte
3 egg
1/2 dl sukker
Legg geleatinen til bløt i kaldt vann. Riv skallet av limene, og pressut saften av 1 , kanskje 2 i en kasserolle, klem ut vannet av platene og smelt i limesaften. Sett til side. Smelt sjokolade over vannbad. HUSK: koker vannet, blir sjokoladen trå og kornete.
Pisk eggedosis av eggeplommene og sukker, bland inn limesaft og sjokolade. Bland dette forsiktig inn i den stivpiskede kremen. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i moussen.
Legg i de skålene du skal servere i og sett kald.
Serveres med friske bær og sprø kjeks.
Denne kan og godt lages dagen i forveien

Denne var lekker på smak og lett å lage. Enda en av de deilige som for helsas skyld må få hvile i oppskriftsarkivet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?