DESSERTPAI ER IKKE LØSNINGEN PÅ ALT

ALLIKEVEL KLARER JEG Å TRO AT DET KOMMER VELDIG NÆRE,
SPESIELLT TROR JEG AT DET LØSER DET PROBLEM SOM HETER KJEDSOMHET I REGNVÆRET


Den typen kjedsomhet som oppstår når sommeren regner og blåser  bort. Når rosene som står i fullt flor, klar til å glede alle med duft og utseende, når de piskes av vinden og vasker av regnet. Det er ikke mye å finne på i hagen da.

Ikke kan man gjøre noe nyttig som å luke og rydde, ikke kan man binde opp de grenene som vokser vilt etter eget behag. Snegler og andre udyr får klare seg på egen hånd, og det gjør de jo.
Soling og et hyggelig liv med en sudoku, ei bok,  en kopp te eller et glass vin? Bare glem det.

Kan du kanskje ane en aldri så liten irritasjon over sommerværet? Da har du fått med deg budskapet. Etter å ha sett ut vinduet og sjekket med meteorologer hva fremtiden vil bringe på værfronten, så er jeg klar med miksmaster og bakebolle.  
Måtte bare få det ut, så endelig kommer vi fram til dessert pai.


Vi starter med dette
Du vil selvsagt ha ei oppskrift og her er den

OPPSKRIFT PÅ PAIBUNN
175 gr hvetemel,
100 gr KALDT smør i små terninger
2 ss melis
1 eggeplomme
4 ss kaldt vann.

Smuldre mel, sukker og smør for hånd eller med foodprosessor, til de er som små brødsmuler. Tilsett eggeplommen og bland inn. Hell deigen ut på benken og elt den slik at den samler seg til en klump. Pakk den inn i plastfolie og sett i kjøleskap i 30 min.
Ta ut og kutt deigen i det antallet biter du trenger. Dette avhenger av størrelsen på forma. 1 stor eller flere porsjonsformer.
Smør formene og kjevle emnene ut.  Kle hver form og prikk deigen i bunnen med en gaffel. Sett dem inn i fryseren i 5 min. Legg i bakepapir fyll med tørre erter eller ris og stek dem til de er gylden-brune, ca 15-20 min. La dem avkjøle.

Det er ikke noe problem å vente til neste dag eller lengere med å fylle disse med det fyllet du vil ha. Nå er jo jeg i gang med å holde kjedsomheten på avstand, så jeg fortsetter med å lage vaniljefyll. Andre forslag er sitronkrem eller sjokoladekrem.
Så langt er alt vel

5 dl kremfløte
1 vaniljestang
25 g maizena
125 g sukker
4 eggeplommer

Fremgangsmåte:
Kok opp kremfløte og vaniljestang og vaniljefrø. Ta kjelen av platen og fjern vaniljestangen.
I en annen bolle piskes eggeplommer, maizenna og sukker lett sammen.
Ha den varme vaniljefløten litt og litt i eggeblandingen. Bland godt med håndvispen. Ha så det hele tilbake i kjelen.
Varm opp på nytt under stadig omrøring, men nå er det veldig viktig at kremen ikke koker for da kan den skille seg. Vaniljekremen tykner etter hvert som den blir varm. Hvis du vil være nøye( og det er ikke dumt), så er 82 C og ikke en grad over, det riktige.

Avkjøl før bruk.

Nå håper jeg du har paiskall i former og vaniljekrem i en bolle. Ta paiskallene ut av formene, plasser dem på det fatet du vil servere.  Fyll dem med kremen og pynt med bær etter eget ønske. Midt i ripssesongen og med et smakspanel som elsker rips... hos oss ble det ripspynt.
Slett ikke verst


Nå tror jeg det er på tide med ei bok og en kopp kaffe, Fordi jeg har fortjent det.....
Mer dessert? Klikk her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?