TABBOULEH ER EN SALAT AV BULGURHVETE

HER SERVERTE JEG DEN SAMMEN MED KJØTTBOLLER AV LAMMEKJØTT, 

Er det noe som sier at det ikke er en deilig salat å servere sammen med norske kjøttkaker? Nei, selvsagt ikke, eller pølser av alle slag, lammekoteletter, osv, osv. Kanskje det letteste er å si: Dette er et fantastisk godt tilbehør til all grillmat?


Se den fargen på salaten, som glitrende små juveler.



Oppskrift på Tabbouleh( en salat av bulgur hvete). Følg oppskriften på pakken,
til 300 gr hvete tilsetter du:
1 finhakket rød løk
1/2 agurk
2 tomater
1 bunt bladpersille(jeg brukte kruspersille)
1 bunt mynte
1 liten pakke rosiner
10 tørkede aprikoser
Olivenolje
saften av 1 sitron
Alt skal finhakkes og blandes i den ferdigkokte hveten. Tenker at dette passer fint å gjøre med couscous også.

Til dette serverte jeg en rømmedressing ved siden av.
Oppskrift
2 dl lettrømme
2 fedd finhakket hvitløk
1 ts kardemomme malt
1 ts spisskummin malt i morteren
1/2 ts revet muskatnøtt
saft av 1/4 sitron
Salt og pepper
2-3 ss finhakket mynte

Det var det, som du ser på bildet så ble salaten fantastisk farverik og fristende. Ingenting smakte sterkt eller for fremmet. Smakene gikk så godt sammen. Denne har jeg alt fått en nybestilling på av smakspanelet, el oppvaskhjelpa el var det bakkemannskapet, også kalt ektemann.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?