PAI ER EN AV DE MATRETTER SOM ALLTID ER RIKTIG


Pai gir også så mange muligheter.

Foreksempel kan den være hovedrett med litt salat til.

Den kan være en av mange retter på et tapasbor eller du kan bruke den som lunsjrett.
Desserter er og en strålende måte å bruke en god paibunn.
Det hele kommer an på hva du har i den.

Det første bud er allikevel følgende, ha en god paibunnoppskrift.
Har desverre mange  ganger brukt ferdigkjøpte halvfabrikat, du vet mel som man har vann i og vips så er deigen klar.
Ja, jeg vet imot alle mine prinsipper, men jeg klarer ikke å være feilfri. Pussig det derre.
Her er i allefall en lettvint, smakfull og sikker

Dette skal bli en bærpai

OPPSKRIFT:
175 gr hvetemel,
100 gr KALDT smør i små terninger,
1 eggeplomme
4ss kaldt vann.

Kjør alt sammen i kjøkkenmaskin til det er en sammenhengende klump. ca 1-2 min. Legg kaldt ei stund før du kjevler ut.
Verre er det ikke.
Hvis du skal ha dessert, anbefaler jeg å ha i 1 ss melis i bunnen, har og hørt noen forslag om malte mandler(mandelmel), men har ikke prøvd selv.
Når jeg kjevler ut bruker jeg plastfolie både under og over. Det fungerer godt. Husk også å prikke med en gaffel slik at damp slipper ut ellers bulker den seg.
Denne bunnen må forhåndsstekes, på 200 C i 12-15 min.
Jeg fylte denne gangen med vaniljekrem og pyntet med bær tett i tett. Det ble en aldeles nydelig sommerdessert.
Sjokolademousse eller sitronkrem er og en mulighet.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?